- Forside
- Bachelor i teologi ved den gamle ordning
- Oversigt over bacheloruddannelsen
Oversigt over bacheloruddannelsen
1. år | 1. semester | 2. semester |
NT Græsk I 45 credits | ||
Teologisk Intro 10 credits | Bibelkundskab NT 15 credits | |
Bibelkundskab GT 15 credits | Teologihistorie 15 credits | |
Filosofihistorie 10 credits | Diakoni & Ekklesiologi 10 credits |
NT Græsk I 45 credits Det Nye Testamente er overleveret til os på nytestamentlig græsk, som også kaldes koiné-græsk. En forudsætning for videnskabelig beskæftigelse med NT er kenskab til nytestamentlig græsk. NT kan selvfølgelig godt læses i oversættelse, men man kan ikke forholde sig videnskabeligt og kritisk til en oversættelse uden kendskab til græsk. Enhver oversættelse er nemlig også en fortolkning, som man kun kan vurdere, hvis man har kendskab til originalsproget. Forløbet giver først en elementær indføring i nytestamentlig græsk. Dernæst formidler forløbet sproglig færdighed i såvel klassisk som nytestamentlig græsk og derigennem indsigt i den græske sprogtradition og dens betydning for teologien. Der læses et sprogligt repræsentativt udvalg af NT-tekster og tekster fra den klassiske litteratur. Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for følgende områder: læsning, analyse og oversættelse af fagrelaterede græske tekster, græsk ordforråd, morfologi og syntaks og anvendelsen af det tekstkritiske apparat i Novum Testamentum Graece. Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at oversætte fagrelaterede græske tekster, redegøre for teksternes morfologi og syntaks, redegøre for tekstkritiske problemstillinger og argumentere for deres betydning for oversættelsen af teksten. |
BAT501 Teologisk Intro 10 credits Man kan med rette hævde, at teologi altid har været problemorienteret. Bestemte problemstillinger og kontroversielle spørgsmål har kaldt på teologisk refleksion og tydeliggørelse. Desuden kan man fra en pædagogisk synsvinkel anføre, at netop mødet med de teologiske problemer giver de studerende det bedste incitament til at beskæftige sig med et givet fagområde. Formålet med Teologisk Intro er at bevidstgøre de studerende om aktuelle teologiske problemer, for det første ved at pege på relevansen og konsekvenserne af disse emner og for det andet ved vise, hvordan teologiens arbejdsredskaber og discipliner kan behandle dem. Således udarbejdes der i løbet af kurset et katalog over teologiske problemer, som kan give formål, retning og motivation i arbejdet med teologiens grundtemaer. |
BAT505 Bibelkundskab NT 15 credits Det Nye Testamente er vigtigt for alle teologiske studier af flere grunde: det reflekterer over opfyldelsen af de gammeltestamentlige løfter samt udviklingen af Det Gamle Testamente og jødisk religion; det er grundlæggende for forståelsen af teologiens historie, kirkens historie og kirkens relation til dens omgivelser; det er, sammen med Det Gamle Testamente, den centrale kilde til kristen troslæse og teologi; og det rummer indholdet og normen af kristen forkyndelse, undervisning osv. Kurset består af en gennemgang af indholdet af og formålet med alle Det Nye Testamentes skrifter. Desuden rummer det en grundlæggende introduktion til Det Nye Testamentes tidshistorie, herunder væsentlige personer, magter, sociale og religiøse institutioner og religiøse bevægelser, med henblik på at give rammerne for arbejdet med fortolkning af Det Nye Testamente. |
BAT503 Bibelkundskab GT 15 credits Af flere grunde er det væsentligt at beskæftige sig med Det Gamle Testamente: det er et vidnesbyrd om Israels litteratur, historie og religion; det udgør den første del af den kristne kanon; og det er en uundværlig baggrund for Jesu tjeneste og for Det Nye Testamentes teologi. Mange af de vigtigste bibelske temaer udfoldes tydeligst i Det Gamle Testamente, for eksempel skabelsen, læren om synden (harmatologien) og læren om endetiden (eskatologien). Desuden har alle væsentlige nytestamentlige temaer dybe rødder i Det Gamle Testamente. Kurset har som formål at give de studerende en grundig indføring i Det Gamle Testamentes litteratur, dets baggrund, struktur og oprindelse, ligesom det har til formål at gøre de studerende i stand til at opnå et solidt greb om hovedtrækkene i Israels historie, som den fortælles i Det Gamle Testamente. Kurset introducerer de studerende til indflydelsesrige historisk-kritiske fortolkninger og skitserer udvalgte videnskabelige historisk-bibelske modeller. Foruden læsning i grundbogen læses udvalgte afsnit i Det Gamle Testamente på dansk. Læsningen af Det Gamle Testamente rummer vigtige narrative segmenter fra Pentateuken og Det Deuteronomistiske Historieværk, udvalgte repræsentative salmer og uddrag fra profetlitteraturen, cirka 200 sider i alt. Udvalgte ikke-bibelske tekster, som læses i oversættelse, vil udgøre en historisk kontekst for Det Gamle Testamente. |
BAT506 Teologihistorie 15 credits Det dogmatiske arbejde, det vil sige reflektionen over den kristne troslære med et fokus på udfordringerne fra problemstillinger i samtiden, sker i høj grad i relation til og i diskussion med centrale indsigter fra teologihistorien. I en luthersk sammenhæng gælder det i særligt for den udvikling af kristologien og den trinitariske tro i det hele taget, som fandt sted i oldkirken, samt udviklingen af antropologi, soteriologi og ekklesiologi på reformationstiden. Som grundlag for den systematiske refleksion over disse temaer, som hører hjemme i faget Dogmatik, introducerer Teologihistorie den historiske kontekst for og indholdet af troslæren. Et andet vigtigt element i de dogmatiske bestræbelser siden Oplysningstiden er udfordringerne fra det moderne verdensbillede. En stor del af de sidste 200 års dogmatiske refleksion er sket i diskussion med den vestlige filosofis ontologi og epistemologi tilbage til Immanuel Kant og G.F.W. Hegel. Dette kursus præsenterer konteksten for og indholdet af denne udvikling med særligt fokus på de mest fremtrædende teologer og teologiske skoledannelser fra F. Schleiermacher og den liberale teologi til de seneste postmoderne og postliberale teologier. |
BAT504 Filosofihistorie 10 credits Et dybtgående kendskab til filosofiens historie er en forudsætning for flere af uddannelsens moduler, herunder Teologihistorie og Dogmatik. Filosofiens historie vil blive studeret i brede træk med særlig opmærksomhed rettet mod forholdet mellem filosofi og den kristne åbenbaring. Fokus vil være på antik filosofi, den moderne epokes filosofi og samtidsfilosofi. |
BAT507 Diakoni & Ekklesiologi 10 credits Forudsætningen for dette kursus er, at praktisk teologi ikke blot er et valgfrit vedhæng til teologien, men tværtimod selve teologiens formål. De betyder, at de øvrige teologiske discipliner konstant må være opmærksomme på de praktiske og aktuelle implikationer af deres temaer. Desuden betyder det, at de fag, der beskæftiger sig med blandt andet gudstjeneste, forkyndelse, undervisning, sjælesorg, diakoni, mission og øvrigt kirkeliv, må diskutere teologiens praktiske anvendelighed. De klassiske pastorale discipliner kan her drage nytte fra sekulære og moderne discipliner som kulturanalyse, sociologi, retorik, ledelse og psykologi. Kurset består af to separate fag: diakoni og ekklesiologi. Diakoni beskæftiger sig med den fysiske og praktiske hjælp, som lokale menigheder eller individuelle kristne tilbyder til mennesker med forskellige behov. Ekklesiologi beskæftiger sig med teorien om kristne menigheders liv og praksis samt menighedsliv i den virkelige verden. |
2. år | 3. semester | 4. semester |
Bibelsk Hebraisk 25 credits | ||
NT Græsk II 10 credits | NT-eksegese I 15 credits | |
Kirke- og Missionshistorie I 15 credits | Kirke- og Missionshistorie II 20 credits | |
Etik & Religionsfilosofi I 20 credits | Praktisk Teologi 15 credits |
Bibelsk Hebraisk 25 credits Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for læsning og oversættelse af bibelsk-hebraiske tekster, såvel prosa som poesi, inden for bibelsk-hebraisk ordforråd, morfologi og syntaks, samt tekstkritik, som den forekommer i Biblia Hebraica Stuttgartensia. Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at oversætte en bibelsk-hebraisk tekst, redegøre for emner inden for hebraisk ordforråd, morfologi og syntaks, samt redegøre for tekstkritiske problemstillinger i en bibelsk-hebraisk tekst og argumentere for deres betydning for oversættelsen af teksten. |
BAT601 NT Græsk II 10 credits Som overbygning til NT Græsk I rummer dette kursus en sproglig gennemgang af udvalgte tekster i Matthæusevangeliet og 1. Korintherbrev. Fokus er på den lingvistiske analyse, men også elementære eksegetiske problemer vil blive inddraget med henblik på at forberede de studerende til de nytestamentlige eksegesefag. Særlig opmærksomhed vil blive rettet mod brug af videnskabelige standardværker, og kurset vil gøre de studerende i stand til at bruge standardordbøger og -grammatikker og underbygge deres oversættelse med referencer til de forskellige videnskabelige hjælpemidler. |
BAT604-1 NT-eksegese I 15 credits Evangelierne fortæller historien om Jesus Kristus; om hvem han var, hvad han gjorde, og hvad der skete med ham af hensyn til menneskehedens frelse. Da evangelierne spiller en vigtig rolle for troslære, og da tekstrækkerne i høj grad består af evangelietekster, er det essentielt for teologer at være godt udrustet til at fortolke disse tekster og være hjemmevant i evangeliernes tematikker. De synoptiske evangelier er emnet for dette modul, eftersom de rummer den grundlæggende beretning om den historiske Jesus. |
BAT602-1 Kirke- og Missionshistorie I 15 credits Kurset beskæftiger sig med hovedlinjer i kirke- og missionshistorien fra nytestamentlig tid til ca. 1500 ved at belyse kristendommens geografiske ekspansion samt kirkernes indre udvikling ud fra sociale, kulturelle og politiske forandringer i samfundet generelt. Et centralt tema er den historiske vekselvirkning mellem kirke og kultur, det vil sige, hvordan forandringer i det sociale og intellektuelle klima har påvirket fortolkningen af Bibelen, og hvordan kirkerne med deres bibelfortolkning har influeret samfundets sociale og intellektuelle liv. |
BAT602-2 Kirke- og Missionshistorie II 20 credits Kurset beskæftiger sig med hovedlinjer i kirke- og missionshistorien fra ca. 1500 til nutiden ved at belyse kristendommens geografiske ekspansion og dens indre udvikling ud fra sociale, kulturelle og politiske forandringer i samfundet generelt. Et centralt tema er den historiske vekselvirkning mellem kirke og kultur, det vil sige, hvordan forandringer i det sociale og intellektuelle klima har påvirket fortolkningen af Bibelen, og hvordan kirkerne med deres bibelfortolkning har influeret samfundets sociale og intellektuelle liv. |
BAT603-1 Etik & Religionsfilosofi I 20 credits Kurset giver en grundlæggende introduktion til en bibelsk, traditionel kristen forståelse af eksistens med særlig vægt på de elementer af denne forståelse, der vedrører etik og religionsfilosofi. Kurset præsenterer højdepunkter i etikkens historie ved at introducere de studerende til vigtige filosofiske og teologiske bidrag til etikken ud fra både et historisk og tematisk perspektiv. Alternativt fokuserer kurset på nøgleproblemstillinger i den nutidige etiske debat og på kristne bidrag til denne debat. Desuden giver kurset en introduktion til religionsfilosofien fra både et historisk og tematisk perspektiv. Kurset danner baggrund for refleksionen over, hvordan en kristen teolog kan arbejde mod en velunderbygget etisk position, og hvordan en kristen teologi kan møde nutidige teologisk udfordringer til den kristne tro. Sådanne refleksioner vil blive yderligere inddraget i faget Etik & Religionsfilosofi II. |
BAT605 Praktisk Teologi 15 credits Dette kursus består af to separate discipliner: dels Samtidsanalyse og dels et af fire valgmoduler (Kateketik, Kristen Ledelse, Liturgik eller Åndelig Dannelse). Samtidsanalyse vedrører det særegne ved nutidens kirke og kultur, for eksempel (i) de specifikke muligheder og vanskeligheder i mødet mellem kirke og samfund, (ii) det karakteristiske ved et moderne og et postmoderne tankesæt, (iii) de ændrede betingelse for mission og kirkeliv, (iv) spændingen mellem de bibelske menneskesyn og individets selvbillede og selvforståelse samt (v) den historiske og aktuelle udvikling i kirken som institution og kirkens indre liv. Kateketik beskæftiger sig primært med undervisning af konfirmander og minikonfirmander samt kirkelig voksenundervisning. Forskellige religionspædagogiske materialer og metoder belyses, og disses anvendelighed med hensyn til formidling af trosmæssigt indhold diskuteres. Kristen Ledelse belyser aspekter af primært pastoralt lederskab, eksempelvis vejledning af menigheden i åndelige spørgsmål eller i spørgsmål om konkret praksis. Ledelse af menigheden er nært forbundet med ledelse i det hele taget med det særpræg, at ledelse i et kristent perspektiv bygger på et bibelsk menneskesyn og bibelske ledelsesmodeller. Liturgik fokuserer på gudstjeneste og liturgi i både menighedens og den enkelte kristnes liv. Liturgiens karakter og udtryk belyses ud fra det bibelske materiale og dens rødder i kirkens forskellige traditioner. Endvidere perspektiveres gudstjeneste og liturgi af indsigter i samtidens kultur. Åndelig Dannelse giver en indføring i åndelig dannelse og vejledning i senmoderniteten. Der sættes fokus på emner som identitetsdannelse og karakterudvikling, relationen mellem den længselsfulde tro og den hvilende tro, det meditative/kontemplative liv, relationen mellem krop og ånd – på både personligt og kollektivt plan, ‘incorporated knowledge’ i ritualernes rum, discipeloplæring, efterfølgelse og trospraksis, mentoring/vejledning i livets og tjenestens liminalzoner. |
3. år | 5. semester | 6. semester |
Latin 40 credits | ||
NT-eksegese II 15 credits | NT-eksegese III 15 credits | |
Genesis 10 credits | Salmer og Profeter 15 credits | |
Etik & Religionsfilosofi II 10 credits | Dogmatik I 15 credits |
Latin 40 credits Den studerende skal opnå kvalifikationer i form af viden, forståelse og færdigheder inden for læsning, analyse og oversættelse af fagrelaterede latinske tekster, inden for latinsk ordforråd, morfologi og syntaks, samt latinens betydning for europæisk kultur, især teologi. Gennem arbejdet med den faglige substans skal den studerende erhverve sig faglige kompetencer, der sætter denne i stand til at læse og oversætte fagrelaterede latinske tekster, redegøre for teksternes morfologi og syntaks, samt overveje en latinsk teksts teologiske betydning. |
BAT604-2 NT-eksegese II 15 credits Evangelierne fortæller historien om Jesus Kristus; om hvem han var, hvad han gjorde, og hvad der skete med ham af hensyn til menneskehedens frelse. Da evangelierne spiller en vigtig rolle for troslære, og da tekstrækkerne i høj grad består af evangelietekster, er det essentielt for teologer at være godt udrustet til at fortolke disse tekster og være hjemmevant i evangeliernes tematikker. Johannesevangeliet er emnet for dette modul på grund af dets karakteristiske fortolkning af Jesu ord og gerninger, og fordi det ganske mange specifikt didaktiske prædikener og læresætninger af Jesus. |
BAT701 NT-eksegese III 15 credits Kurset beskæftiger sig med to centrale nytestamentlige skrifter uden for evangelierne med et fokus på væsentlige aspekter af den tidlige kirkes teologi. |
BAT606 Genesis 10 credits Kurset har et dobbelt sigte: at give viden og eksegetiske færdigheder til at fortolke centrale gammeltestamentlige teksterne på originalsproget og på dansk og at bestemme den teologiske relevans af teksterne i pensum. Hovedvægten lægges på teksternes historiske mening og deres teologiske formål. I læsningen af Genesis sættes der fokus på skriftets komposition, dets placering i den historiske kontekst, dets litterære former, dets litterære karakteristika og dets centrale teologiske temaer. Kurset introducerer desuden de studerende til principper for tekstkritisk analyse på begynderniveau. |
BAT702 Salmer og Profeter 15 credits Kurset har et dobbelt sigte: at give viden og eksegetiske færdigheder til at fortolke centrale gammeltestamentlige teksterne på originalsproget og på dansk og at bestemme den teologiske relevans af teksterne i pensum. Hovedvægten lægges på teksternes historiske mening og deres teologiske formål. I læsningen af Salmernes Bog sættes der fokus på form, kontekst og baggrund for hver salme, på kompositionen af Salmernes Bog samt på skriftets grundlæggende teologiske indhold. I studiet af den gammeltestamentlige profetlitteratur belyses teksternes litterære form, deres historiske og litterære baggrund samt skrifternes komposition. Kurset opøver de studerende i principper for tekstkritisk analyse på et elementært niveau. |
BAT603-2 Etik & Religionsfilosofi II 10 credits Etikken og religionsfilosofien er de teologiske discipliner, der på bibelsk basis gransker de etiske og filosofiske implikationer af den kristne tro. I faget adresseres også kristendommens svar på samtidig kultur. Dette forudsætter en refleksion over selve muligheden for en normativ etisk og religionsfilosofisk tænkning. Ved at tilvejebringe en sådan refleksion bidrager kurset til såvel den praktiske teologi som til missiologien. Kurset præsenterer modeller for normativ etisk tænkning og behandler håndgribelige etiske problemstillinger. Desuden belyses nutidige religionsfilosofiske udfordringer ud fra de ressourcer, der i den kristne tro findes til at møde dem. I denne sammenhæng vil der enten blive fokuseret på bestemte temaer eller bestemte værker. Temaerne, der afdækkes i den religionsfilosofiske del af faget, varierer fra kursus til kursus. |
BAT703-1 Dogmatik I 15 credits Dogmatik med symbolik er studiet af kristen tro og lære med et særligt fokus på troslærens grundlæggende og bindende indhold. Desuden er dogmatik reflektionen over kristen tro og lære i mødet med udfordringer fra samtidige trossystemer og synspunkter, både inden for og uden for den kristne kirke. Formålet med dette kursus i forhold til uddannelsens øvrige kurser er at reflektere over og fremstille det bindende indhold af kristen tro i dag. Således peger kurset frem mod fagene Homiletik og Sjælesorg og Samtidig Religion. Meget af refleksionen i dette kursus sker i relation til centrale indsigter fra teologihistorien og i diskussion med synspunkter fra andre kristne trosretninger. Teologiske og økumeniske tekster fra forskellige historiske perioder udgør derfor en betragtelig del af pensum. Det gælder særligt trosbekendelserne og andre bekendelsesskrifter, som er en vigtig del rammen for refleksionen over den kristne tro. Trosbekendelsernes og bekendelsesskrifternes baggrund og indhold studeres i disciplinen symbolik. Hermeneutik udgør den indledende del af kurset med det formål at hjælpe de studerende til en moden forståelse af Bibelen som basis for den kristne tro. |
4. år | 7. semester | |
Dogmatik II 20 credits | ||
Homiletik og Sjælesorg 20 credits | ||
Samtidig Religion 10 credits | ||
Valgfag 10 credits |
BAT703-2 Dogmatik II 20 credits Dogmatik med symbolik er studiet af kristen tro og lære med et særligt fokus på troslærens grundlæggende og bindende indhold. Desuden er dogmatik reflektionen over kristen tro og lære i mødet med udfordringer fra samtidige trossystemer og synspunkter, både inden for og uden for den kristne kirke. Med afsæt i indsigter og kompetencer fra Dogmatik I undersøger dette kursus centrale dogmatiske emner som kristologi, retfærdiggørelse og helliggørelse, kirken og sakramenterne og eskatologi. Baggrunden og indholdet af relevante bekendelsesskrifter studeres i disciplinen symbolik som en integreret del af kurset. Grundstammen i kurset udgøres af en eller to dogmatiske lærebøger, der beskæftiger sig med basale spørgsmål i den kristne tro. |
BAT704 Homiletik og Sjælesorg 20 credits Homiletik beskæftiger sig ikke blot med gudstjenestens prædiken, men med menighedens prædiken og kommunikation i det hele taget. Faget bygger bro mellem sprog, kultur og tankeverden i henholdsvis de bibelske tekster og i dagens Danmark. Derfor trækker det på indsigter fra eksegesen og de systematiske fag samt fra kulturanalyse, retorik, rådgivning, kontekstualiseringsmodeller osv. Kurset inkluderer prædikenøvelser, både i klassen og – hvis muligt – i praktikforløb. Sjælesorg vedrører menighedens omsorg for åndelige og menneskelige behov. Sjælesorgen adskiller sig fra almindelige terapetiske og psykologiske metoder, men bruger og integrerer samtidig disse. Kurset inkluderer øvelser i sjælesorg, både i klassen og – hvis muligt – i praktikforløb. |
BAT705 Samtidig Religion 10 credits På trods af en tusindårig kristen tradition findes der nu en mangfoldighed af religioner og religiøse bevægelser og strømninger i Danmark. Mange danskeres tro og praksis har ganske vist et tydeligt kristent islæt, men på samme tid henter nutidig religiøsitet inspiration fra mange andre traditioner. Kurset har til formål at give et indblik i denne virkelighed ved at præsentere hovedtemaer i samtidens religiøse diversitet. Den teoretiske basis er religionssociologien, som anvender sociologisk teori på religionens domæne. Således vil resultater fra den empiriske forskning, som registrerer, beskriver og analyserer samtidige religiøse strømninger i Danmark, blive inddraget i undervisningen. |
BAT706 Valgfag 10 credits Kurset giver mulighed for at involvere sig dybere i et specifikt emne eller problem inden for et af teologiens hovedfag. Gennem deltagelse i et valgfagsseminar læser de studerende primærtekster, der vedrører emnet, og studerer kritisk forskellige tilgange til det. De udbudte seminarer leder hver især hen imod et af de specialiserede Honours-forløb, som Menighedsfakultetet tilbyder i samarbejde med Unisa. |
Bachelor of Theology Honours in New Testament
4.-5. år | 1. semester | 2. semester |
Research Report 36 credits | ||
The Jesus Movement in Its Context 24 credits | ||
Research in New Testament 12 credits | Christian Origins 24 credits | |
Towards a Biblical Theology 24 credits |
Bachelor of Theology Honours in Systematic Theology
4.-5. år | 1. semester | 2. semester |
Research Report 36 credits | ||
Approaches to Theology 24 credits | ||
Research in Systematic Theology 12 credits | Readings in Systematic Theology 24 credits | |
Themes in Systematic Theology 24 credits |