Jesus sagde:
»Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker, men bespottelsen mod Ånden skal ikke tilgives. Og den, der taler et ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse, men den, der taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse, hverken i denne verden eller i den kommende. Tag et træ: Enten er det godt, og så er dets frugt også god, eller det er dårligt, og så er dets frugt også dårlig. For et træ kendes på frugten. Øgleyngel, hvordan skulle I, som er onde, kunne sige noget godt? For hvad hjertet er fuldt af, løber munden over med. Et godt menneske tager gode ting frem af sit gode forråd, og et ondt menneske tager onde ting frem af sit onde forråd. Men jeg siger jer: På dommens dag skal mennesker aflægge regnskab for ethvert tomt ord, de har talt. På dine ord skal du frikendes, og på dine ord skal du fordømmes.«
Da sagde nogle af de skriftkloge og farisæerne til ham:
»Mester, vi vil se dig gøre et tegn.«
Men han svarede dem:
»En ond og utro slægt kræver tegn, men den skal ikke få andet tegn end profeten Jonas’ tegn. For som Jonas var i bugen på havdyret i tre dage og tre nætter, sådan skal Menneskesønnen være i jordens skød i tre dage og tre nætter. Mænd fra Nineve skal opstå ved dommen sammen med denne slægt og fordømme den, for de omvendte sig ved Jonas’ prædiken, og se, her er mere end Jonas. Og Sydens dronning skal opstå ved dommen sammen med denne slægt og fordømme den, for hun kom fra jordens fjerneste egne for at lytte til Salomos visdom, og se, her er mere end Salomo.«
Matthæusevangeliet 12,31-42
Et anfægtende Jesus-ord
Af Mogens G. Jensen
Tanken
Jesu ord om bespottelse mod Helligånden har virket anfægtende for mange, som har været ængstelige for, om de har bespottet Helligånden og derfor ikke kan regne med Guds tilgivelse. Ordene er radikale, men ikke mere end så meget andet, som Jesus har sagt. Hovedsagen er nemlig, at der er tilgivelse for alt. Men den, der siger nej tak til Jesu tilgivelse, får aldrig i evighed tilgivelse.
Troen
Vi mennesker har en mærkelig tendens til at fokusere mere på det negative end på det positive. Således også her. Vi stirrer os fuldstændig blinde på Jesu ord om, at der ikke er tilgivelse for bespottelse af Helligånden. Og så graver vi måske minder frem om synder, vi har begået. Eller vi er bange for at have begået en synd, vi ikke er bevidste om, og derfor ikke har bedt om tilgivelse for. Og så frygter vi, at denne synd skal være det, Jesus mener med synd imod Helligånden.
Og så glemmer vi de første ord, Jesus siger. ‘Al synd og bespottelse skal tilgives mennesker,’… Virkelig al synd. Der har aldrig været et menneske, som har bedt om tilgivelse for en synd, som ikke har fået tilgivelse. Aldrig! Aldrig nogensinde. Vi må lade Jesu ord gælde her: Al, virkelig al synd og bespottelse skal tilgives mennesker. ‘Og den, der taler et ord imod Menneskesønnen, får tilgivelse, …’
Og først herefter kommer ordene om, at den, som taler imod Helligånden, får ikke tilgivelse. Hvad vil det så sige? Hvornår taler man imod Helligånden? Hvornår spotter man Helligånden? Jesus tålte megen modstand og blev fx. anklaget for at stå i forbindelse med den onde selv. Og da han hang på korset, blev han hånet og spottet af de omkringstående. Gang på gang blev Menneskesønnen hånet og spottet. Og alt det tilgav Jesus. ‘Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør’ (Luk 23,34). Sådan bad han på korset. Alt det kunne Jesus tilgive. For al synd og bespottelse skal tilgives mennesker. Men bespottelse imod Helligånden skal ikke tilgives mennesker. Er det, fordi Helligånden er mere nærtagende end Jesus? Er Helligånden sådan en sart plante, der ikke tåler modsigelse? En har rammende sagt, at Helligånden er Gud, der arbejder i os i dag. Så hvis et menneske konstant igen og igen afviser Gud. Ja, så står det menneske i fare for at bespotte Helligånden, som jo er Gud selv, der arbejder i os. Vedvarende og bevidst fornægtelse af Gud og Jesus kan føre til forhærdelse af et menneskesind. Der er tilgivelse for alt det, vi har forsømt og forbrudt, men vi får ikke tilgivelse, hvis vi ikke vil have den.
Bespottelse imod Helligånden handler ikke om, hvor stor eller hvor dybt forankret synden er. Det handler heller ikke om, hvad denne synd får mig til at gøre. Nej, sagen er, at synden sidder så dybt i mig, at jeg ikke er i stand til slippe den og vælge Jesu og tilgivelsen i stedet. Synden er så at sige vokset sammen med os, som en kræftknude er vokset sammen med det sunde væv. Derfor har Gud sendt sin hellige Ånd til os. Og når han får lov til at fylde et menneske, får han os til at fortryde vores synd, omvende os og tage imod tilgivelsen. Og her bliver det alvorligt. For hvis et menneske afviser Guds tilgivelse, så er der ingen redning mulig. For så afviser vi og spotter Helligånden. Gud ønsker frem for alt at opnå fællesskab med os sine skabninger. Men vi kan bringe os selv i en position, hvor det er umuligt for Gud at råbe os op. Og så må selv Gud opgive at få fællesskab med os.
Det får nogle af de skriftkloge og farisæere til at kræve et tegn af Jesus. Et tegn, så de kan tro. Jeg har ofte talt med mennesker, som har svært ved at tro på det kristne evangelium. En mener, at de kristne ikke lever op til det, de selv tror på og er hykleriske. Derfor kan han ikke tro. Men møder han nogle ægte kristne, vil han overveje at tro. En anden mener, at videnskaben har bevist, at Gud ikke findes. Men hvis videnskaben kan bevise, at Gud findes, vil han overveje at tro. Det er et stort problem, når kristne er hykleriske. Men det er også vigtigt at fastholde, at det kristne evangelium ikke handler om, hvad de kristne gør, men om, hvad Jesus har gjort. Og hvis man påstår, at videnskaben kan bevise, at Gud ikke findes, er det en temmelig uvidenskabelig påstand.
Ingen af de indvendinger er problemet. Problemet er min uvilje mod at tro. Derfor vil Gud ikke give os andet tegn end Jesu opstandelse. Hvis Jesus virkelig er opstået, så må vi opgive enhver modstand imod Gud, og vores vantro må vakle. Som de havde Jonas’ ophold i havdyrets bug som tegn, sådan har vi Jesu opstandelse at forholde os til – og det tegn er nok.
Udfordringen
Lytter du, når Jesus beder for dig på korset?