Jesus sagde:
»Og der skal ske tegn i sol og måne og stjerner, og på jorden skal folkene gribes af angst, rådvilde over havets og brændingens brusen. Mennesker skal gå til af skræk og af frygt for det, der kommer over verden, for himlens kræfter skal rystes. Og da skal de se Menneskesønnen komme i en sky med magt og megen herlighed. Men når disse ting begynder at ske, så ret jer op og løft jeres hoved, for jeres forløsning nærmer sig.«
Og han fortalte dem en lignelse:
»Se på figentræet og alle de andre træer. Så snart I ser dem springe ud, ved I af jer selv, at sommeren allerede er nær. Sådan skal I også vide, når I ser dette ske, at Guds rige er nær. Sandelig siger jeg jer: Denne slægt skal ikke forgå, før alt dette sker. Himmel og jord skal forgå, men mine ord skal aldrig forgå.
Tag jer i agt, så jeres hjerte ikke sløves af svir og drukkenskab og dagliglivets bekymringer, så den dag pludselig kommer over jer som en snare; for den skal komme over alle dem, der bor ud over hele jorden. Våg altid, og bed om, at I må få styrken til at undslippe alt det, som skal ske, og til at stå foran Menneskesønnen.«
Lukasevangeliet 21,25-36
Glem ikke, at Kristus kommer igen
Af Mogens G. Jensen
Tanken
Advent betyder som bekendt komme, og adventstiden sammenfatter alt, hvad der kan siges om Jesu Kristi komme. Den viser os, at det er den samme Herre Jesus Kristus, der kom til verden som et hjælpeløst barn, og som kommer til os på sin uanseelige måde i sit ord, i dåben, og i nadveren, og som skal komme på den store dag og med megen herlighed og sætte alle ting på plads. Det er den samme herre, som var, og som er, og som kommer. Der skal opstå ragnarok i de sidste tider. Men som Jesu Kristi menighed skal vi rejse vores hoveder, for vi ved, at dermed nærmer vores forløsning sig.
Troen
For efterhånden en del år siden blev biskop Steen Skovsgaard spurgt, om han kunne se nogen forbindelse mellem klimakrise og Jesu genkomst. Hertil svarede biskoppen, at det ikke kunne afvises. Og så brød uvejret ellers løs. Langt ind i kirkens lederskab blev der rystet på hovedet over sådan en primitiv og bogstavelig forståelse af biblens ord. Tænk sig, at en biskop kunne have så konkrete forestillinger om dommedag og Jesu genkomst. Men biskop Skovsgaard gav ikke udtryk for andet end det, den kristne menighed altid har troet. Jesus kommer virkelig igen. Derfor holder vi fast i håbet og ranker ryggen.
Der er en afgørende forskel på Jesu første og andet komme. Da han kom første gang, blev det holdt hemmeligt for de fleste. Kun et fåtal i den verden, han var kommet for at frelse, registrerede hans fødsel. Kun nogle få hyrder og tre vismænd fandt ud af, at verdens konge var kommet. Når han derimod kommer anden gang, vil ingen være i tvivl. Alle skal nemlig stå foran Menneskesønnen og bøje knæ for ham. Da Jesus kom første gang, var det i magtesløshed og fattigdom, fordi han kom som tjeneren, der skulle bære vore synder. Når han kommer anden gang vil det være i magt og megen herlighed, fordi han vil komme som dommeren over levende og døde.
Der er også ligheder mellem Jesu første og andet komme. Ligesom Gud blev født til verden gennem Marias fødselsveer, sådan skal verden også fødes til Gud gennem fødselsveer. Disse fødselsveer er tegnene i sol og måne og stjerner, havets brusen og brænding og himlens kræfter, der skal rystes. Men først og fremmest er det Jesu person, der binder begivenhederne sammen. Hans opgave er en anden, når han kommer igen, men han er den samme. Derfor behøver vi ikke frygte Jesu genkomst. Vi kender Jesus og ved, at han kommer for at frelse. Vores dommer er virkelig vores frelser.
‘Jeg er optimist. Jeg tror på jordens undergang.’
Sådan har den kristne forfatter Poul Hoffmann formuleret det. En lidt spøjs måde at sige det, som Jesus udtrykker med ordene:
‘Men når disse ting begynder at ske, så ret jer op og løft jeres hoved, for jeres forløsning nærmer sig.’
Vi taler i disse år om klimaoptimister og klimapessimister. Begge grupper er optaget af, hvordan den globale udvikling arter sig. En kristen er optimist, hvordan det så end forholder sig med de mørke skyer, der truer med stigende vandstande og hedebølger. Vi er stadig optimister, selv om vi tror på jordens undergang. Midt i alle klimakriser og ragnarok tør vi løfte vores hoveder, når katastrofen nærmer sig. Vi vover nemlig at tolke alle disse ting, der sker med naturen, som tegn på, at Jesus kommer tilbage.
Vores opgave er at holde os vågne og være parate til Jesu genkomst. Jesus advarer os imod at leve i druk og svir. Det er en kommentar, der nok er relevant i lyset af vores kulturs fejring af J-dag. Det er ikke den måde, vi skal leve vores liv på. En anden fare er, at lade dagliglivets bekymringer fylde hele vores dagsorden. Er det bekymringer, der sætter dagsordenen i dit liv, så risikerer du at komme til at bekymre dig så meget om de små ting, at du helt glemmer de store ting, som er Jesu Kristi genkomst. Derfor lad os ikke lulle os i søvn over dagliglivets trummerum, så vi glemmer at være parate, når Jesus melder sin ankomst.
Sig ikke, at verden er håbløs, og at intet nytter. Det passer ikke, for Herren kommer og gør alting nyt. Når det står fast, giver det god mening at investere sine evner og kræfter i at forbedre forholdet mellem mig og min næste, forbedre forholdene i samfundet og blandt de svageste. For det er altid meningsfyldt at arbejde på de små løsninger, delløsningerne. Men vi ved også som kristne, at det kun er lappeløsninger, og at Kristus kommer igen og har de store løsninger med sig.
Udfordringen
Kan du holde dig vågen med det liv, du lever lige nu?