Og se, der kom en hen til Jesus og spurgte:
»Mester, hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?«
Han svarede ham:
»Hvorfor spørger du mig om det gode? Én er den gode. Men vil du gå ind til livet, så hold budene!«
Han spurgte:
»Hvilke?«
Jesus svarede:
»›Du må ikke begå drab, du må ikke bryde et ægteskab, du må ikke stjæle, du må ikke vidne falsk, ær din far og din mor!‹ og: ›Du skal elske din næste som dig selv.‹«
Den unge mand sagde:
»Det har jeg holdt alt sammen. Hvad mangler jeg så?«
Jesus sagde til ham:
»Vil du være fuldkommen, så gå hen og sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige, så vil du have en skat i himlene. Og kom så og følg mig!«
Da den unge mand hørte det svar, gik han bedrøvet bort, for han var meget velhavende. Og Jesus sagde til sine disciple:
»Sandelig siger jeg jer: Det er vanskeligt for en rig at komme ind i Himmeriget. Ja, jeg siger jer, det er lettere for en kamel at komme igennem et nåleøje end for en rig at komme ind i Guds rige.«
Da disciplene hørte det, blev de meget forfærdede og sagde:
»Hvem kan så blive frelst?« Jesus så på dem og svarede: »For mennesker er det umuligt, men for Gud er alting muligt.«
Matthæusevangeliet 19,16-26
For rig til at ville være fattig
Af Mogens G. Jensen
Tanken
Jesus vender sig her igen imod temaet rigdom og penge. Han afslører, at vi i praksis har afskrevet Gud som den almægtige og kærlige far og i stedet har parkeret vores tillid i alt det, som vi godt inderst inde ved, at vi ikke kan stole på, nemlig ting, sundhed og penge. I vores samfund er vi alle rige, hvad enten vi vil det eller ej. Og Jesus har noget vigtigt at sige til os rige. Vi lever nemlig, som om ting, sundhed og penge kan sikre os. Tænk, et menneske går bedrøvet bort fra et møde med Jesus. Og Jesus gjorde ikke noget for at please ham.
Troen
Det er jo enhver præsts drømmescenarie, der udspiller sig her. En rig ung mand kommer på eget initiativ til Jesus og spørger: ‘ Mester, hvad godt skal jeg gøre for at få evigt liv?’ Nogle af de sværeste grupper for Folkekirken er netop de rige og de unge. Og han er begge dele. Og så er det ikke bare perifere spørgsmål, han stiller, fx om kirkens syn på økologi og krig. Nej, han stiller det mest centrale spørgsmål, et menneske kan stille; nemlig hvordan får jeg evigt liv? Og så sender Jesus ham bare afsted uden at være særlig imødekommende. Det er ikke særlig klogt gjort ud fra en evangeliserende synsvinkel. Jesus gør faktisk alt, hvad han kan, for at skuffe ham.
Manden mener virkelig, at han har overholdt alle budene, Jesus nævner. Der er slet ingen revner i hans perfektionisme. Han er egentlig godt tilfreds med sig selv og det liv, han lever. Og så har han jo sin bankbog som en ekstra garanti. Jesus giver ham ikke et ekstra bud, han kan bruge som et adgangskort til at komme ind i himlen. Han henviser derimod til de ti bud. Og så nævner han fem konkrete bud. Men alt det mener den unge mand også, han har overholdt til punkt og prikke.
Nu sætter Jesus fingeren på mandens ømme punkt nemlig hans rigdom. Jesus ved, at netop den er hans egentlige holdepunkt og ikke Gud. Jesus ved, at det den unge mand i dybeste forstand stoler på, er hans rigdom. Dermed overtræder han det første og største bud: Du må ikke have andre guder end mig. Pengene er blevet hans Gud.
Jesus siger: ‘Det er vanskeligt for en rig at komme ind i Himmeriget.’ Og så bruger han billedet med, at man skal tråde en nål med en kamel, for at vise hvor umuligt det er for en rig at komme ind i Himmerige, og det uanset hvor stor kamelen er, om det er en kalv, eller det er en fuldvoksen kamel. Det er jo et ekstremt og absurd billede, Jesus her tegner. Enhver ved, hvor umulig det projekt ville være.
Og disciplene forstår umiddelbart det absurde billede. Og de forstår Jesu pointe, at det ikke blot er vanskeligt for en rig at komme ind i Himmeriget, men at det er en umulighed for alle. ‘Hvem kan så blive frelst,’ spørger de. Jesus giver disciplene ret og bekræfter det umulige i at blive frelst. Han beroliger dem ikke med, at for ikkerige eller halvrige er det lettere at komme ind i Himmeriget end for de rige. Nej, det er umuligt for alle at komme ind i Himmeriget. Vi har nok lettere ved at forestille os, at en velagtet forretningsmand med kone og to børn i et villakvarter har lettere ved at komme ind i Himmeriget end en alkoholiker og en prostitueret har det. Men her er der ingen forskel, siger Jesus. Når det kommer til det med at få adgang til Guds rige, så er det lige så umuligt for noget menneske at komme derind, som det er for en kamel at gå gennem et nåleøje. Og vi må med disciplene spørge: ‘Hvem kan så blive frelst? Jesus så på dem og svarede: For mennesker er det umuligt, men for Gud er alting muligt.’ Også at frelse en selvtilfreds rig ung mand, der lever et pletfrit liv. Og det er muligt for Gud at frelse en om ikke rig så dog en velbeslået vesterlænding som mig, der i praksis ofte lever som en ateist, fordi jeg i sidste instans stoler mere på min bankbog end på Gud. Og det er også muligt for Gud at frelse alkoholikeren og den prostituerede. For mennesker er det umuligt at komme ind i himmeriget ved egen kraft, men for Gud er alting muligt. Det er vores mulighed.
Udfordringen
Kender du den rige unge mand i dit eget liv, som stoler mere på din fromhed og på din bankbog, end du stoler på Gud?